Comerțul online a cunoscut o creștere semnificativă în ultima perioadă. Anii de pandemie au ”ajutat”, pentru că românii au descoperit din ce în ce mai mult cumpărăturile online și nu au renunțat la ele nici după ridicarea restricțiilor. 

Dovadă a acestui fapt stau cifrele: e-commerce-ul românesc a înregistrat 6,3 milioane de euro în anul 2022, valoarea fiind cu puțin mai mare față de cele 6,2 milioane de euro din 2021, potrivit celor de la GPeC și ARMO.

Chiar dacă diferența de valori tranzacționate nu este foarte mare, a crescut numărul celor care au comandat online. Potrivit INS, 66% dintre românii care utilizează internetul au plasat în anul 2022 cel puțin o comandă online. Procentul de creștere este de 8,7 puncte, de la 57,3% cât s-a înregistrat în anul 2021. 

Toate aceste date stau la baza ideii că secțiunea de e-commerce va lua o amploare și mai mare în România. Iar o afacere în această zonă pare să fie o strategie excelentă. O alegere foarte bună este o afacere de tip dropshipping. S-a extins la noi în țară datorită investiției inițiale minime și a faptului că tot ce trebuie să ai la dispoziție este un laptop și câteva ore pe zi. 

Ce inseamna dropshipping

Sursa foto: freepick.com

Deși termenul este utilizat din ce în ce mai des, să trasăm câteva idei despre ce inseamna și ce este dropshipping: este un model de afacere online din sfera e-commerce. Este o activitate de revânzare a produselor. Practic vinzi niște produse pe care nu le ai efectiv într-un stoc. Ești un intermediar care vinde produsele unui producător sau ale unui alt furnizor prin intermediul site-ului tău. 

Cum se poate să vinzi ceva ce nu deții? Iată ce trebuie să știi despre dropshipping pentru a te hotărî dacă este afacerea potrivită pentru tine: totul este legal, pentru că vei tranzacționa pe o firmă și vei plăti taxe. Cum se întâmplă totul: îți faci un site pe care afișezi produsele pe care le vinzi. 

Acestea, cum spuneam, nu sunt practic ale tale, nu le deții fizic într-un depozit. Sunt produse ale unui terț care nu are desfacere pe piața din România de exemplu, dar care le va vinde aici prin intermediul tău. 

Clientul plasează comanda pe site-ul tău iar tu o trimiți mai apoi terțului care se ocupă de ambalare și expediere. Diferența dintre prețul cerut de tine și cel cerut de furnizor reprezintă profitul tău. 

Ești interesat să aflii mai multe? Mai jos am structurat informațiile necesare pentru a afla totul despre dropshipping- de la cum funcționează, la taxe și la alegerea furnizorului.

Dropshipping in Romania

Sursa foto: unspalsh.com

De câțiva ani, nu foarte mulți, se poate vorbi și la noi de piața ”dropshipping Romania”, pentru că s-a urmat modelul vestic și s-a dezvoltat acest tip de afacere. Deci, și la noi funcționează sistemul și va aduce în continuare profit. Asta dacă ții seama de câteva reguli care să îți propulseze afacerea. 

Indiferent dacă faci dropshipping in Romania sau în alte țări, regulile sunt cam aceleași. Dar, cel mai bine ar fi să începi la noi și dacă totul e ok și crezi că poți manageria situația, să dezvolți afacerea și pe alte piețe. 

1 - Studiază piața și alege produsele- asta în primul rând. 

Află ce se vinde cel mai bine, pentru ce produse se fac comenzi online. Poți folosi Google Tools, care îți arată volumul de căutări și trend-urile dintr-o anumită perioadă. Așa vei știi către ce produse să te îndrepți și îți poți stabili foarte bine nișa afacerii. Dar nu te baza exclusiv pe trend-ul momentului, ci vezi un pic în spatele lui. Nu te rezuma la exact acel produs, ci la domeniul din care face parte.

2- Studiază concurența- așa vei înțelege mai bine cum funcționează totul. 

Tastează în Google numele produsului din nișa aleasă de tine, iar primele cinci pagini care apar sunt de obicei concurenții principali. Intră pe site-urile lor, citește testimonialele clienților. 

Vezi ce le-a plăcut și mai ales ce nu a mers bine și acolo înseamnă că este loc pentru a face ceva diferit și a-i atrage pe cei nemulțumiți de concurență. 

3 - Alege furnizorul- aici atenția trebuie să fie maximă. 

Trebuie să te asiguri că este un furnizor serios, care respectă termenele și ambalarea corectă. Pentru că acesta este un element care mulțumește sau nu clienții. Lista este foarte generoasă, atât pentru furnizorii din România, cât și pentru cei din alte țări. 

Studiază-le cu atenție site-urile, review-urile și află informații despre calitatea produselor. De exemplu, pe Aliexpress găsești informații despre activitatea furnizorului respectiv, rating-uri, câte persoane au comandat de la el. 

4 - Găsește piața de desfacere- stabilește unde vei promova produsele de pe site-ul tău. 

Alegi să le vinzi în România, te extinzi în alte țări? Evident că întâi trebuie creat site-ul de vânzare. Dacă alegi să vinzi în alte țări va trebui tradus și în limba engleză. 

Dacă te pricepi poți face aceste lucruri singur, mai ales că unele platforme de e-commerce pun la dispoziție template-uri, contra cost, evident. Sau dacă îți dorești ceva anume poți apela la cineva specializat care să îți conceapă totul de la 0. 

5 - Promovează- apoi totul stă în promovare. Degeaba ai un site frumos și sute de produse la vânzare dacă nu știe nimeni de ele. Pune la cale o strategie de marketing singur sau cu ajutorul unui specialist, dacă vrei să știi absolut sigur că mesajul ajunge la publicul țintă. El va ști să utilizeze în sensul acesta Facebook-ul, Instragram Adds , marketing-ul prin e-mail și alte instrumente de promovare. Iar după ce ai o clientelă care comandă în mod frecvent de la tine nu ar fi rău să pui la cale o campanie de fidelizare. 

Cum functioneaza dropshippingul?

Sursa foto: freepick.com

Tot sistemul de dropshipping poate ți-a părut complicat judecând după ce ai auzit până acum. Află că nu e chiar așa. Iată cum funcționează sistemul:

1 - Viorel își dorește o pereche de pantaloni. După ce caută pe Google găsește ceva ce îi place la magazinul online ”Z” și plasează comanda. Magazinul online ”Z” este magazinul tău. 

2 -  Când vezi comanda lui Viorel o transmiți mai departe furnizorului tău de pantaloni. Mai mult de atât nu trebuie să faci nimic.

3 - Furnizorul va vedea comanda, va împacheta pantalonii și va trimite pachetul clientului. 

4 - Clientul va primi comanda cu toate datele magazinului ”Z” pe pachet, fără să știe că de fapt nu de acolo a fost livrat. Va fi mulțumit și va lăsa un review pozitiv pe site-ul ”Z”.

5 - La final tu vei încasa diferența dintre prețul pe care l-a plătit clientul pentru perechea de pantalon și prețul cu care l-ai cumpărat de la furnizor, evident mai mic

Spre deosebire de e-commerce-ul clasic, acolo unde tu te ocupi de ambalare, livrare și poate chiar producție, în cazul dropshipping-ului nu faci decât să retrimiți comenzile cu ajutorul unui laptop. Nu ai depozit, nu ai stocuri, nu ai alte cheltuieli de funcționare. 

Cum poti sa faci dropshipping in Romania?

Sursă foto: gempages.net

Dropshipping-ul în România nu este diferit de același tip de afacere desfășurată în alte țări. Pe lângă pașii de mai sus, în care ți-am spus că este nevoie să faci un site pentru magazinul online, să studiezi concurența și să găsești nișa de vânzare, alegerea furnizorului te poate avantaja dacă și el este din România. 

Acum se naște întrebarea „cum să faci dropshipping”? Și nu oricum, ci unul inteligent, care să îți aducă nu doar profit cât mai mare, ci și vizibilitate și ușurință în relaționarea cu furnizorul.

Spuneam că atunci când comanda pleacă de la furnizor ambalarea se face de el. Prima impresie contează. Așa că felul în care este ambalat produsul trebuie să fie impecabil. Dacă furnizorul este din România ai posibilitatea să discuți cu el acest aspect și chiar să îi ceri să ambaleze produsele într-un anume fel. Îi poți sugera să folosească sistemele de ambalare de la ambalare.com Sunt perfecte pentru orice tip de produse și sigure în același timp, în sensul că nu se vor desface sau rupe dacă sunt manevrate corespunzător, evident. 

Una din regulile dropshipping-ului este că atunci când produsul este livrat pe pachet vor fi trecute datele magazinului tău online, adică acolo unde a fost plasată comanda inițial. Vor apărea adresa, numărul de telefon. 

Etichete Autoadezive Termice 100 x 150 mm, Perfor de Rupere, 260 Etichete / Rolă

Dar, pentru a ”lucra„ la prima impresie ambalajul poate fi personalizat. Discută cu furnizorul (iar acest lucru este mult mai simplu dacă este din România și vorbiți aceeași limbă) despre posibilitatea de a ambala produsele în ambalaje personalizate. Se pot comanda tot la ambalare.com, iar pungile sau plicurile care vor ajunge la client vor fi cartea de vizită a magazinului.

Set 100 bucăți Pungi Curierat FB06, 400x500+50mm, 60my

Dacă discutăm de livrarea unor produse voluminoase, ambalarea este la fel de importantă. Pentru a ajunge în siguranță, totul trebuie perfect securizat. Pentru asta sunt bune benzile de legare, adaptate mărimii coletului.

Bandă PES Țesută 13 mm x 1100 m, 375 kgf, Tub 76 mm

Cati bani se pot castiga din dropshipping?

Câștigul din dropshipping crește odată cu experiența ta. Profitul rezultă din diferența de preț pe care o facturezi clientului care este mai mare decât plata pe care o faci către furnizor. În funcție de adaosul tău, de cât de multe comenzi ai, poți câștiga între 50 și 200 de euro pe zi sau poți ajunge să ai un profit de 1.000 sau 2.000 de euro pe lună. 

Banii aceștia vin însă după ce capeți experiență și știi cum să negociezi cu furnizorii și cum să faci rost de mai multe comenzi. Aici intră în scenă marketing-ul. Dacă nu reușești să faci magazinul vizibil între clienții online, nici veniturile nu vor fi prea mari. 

Așadar în acest sector ar trebui să investești: în marketing de toate tipurile. Și cu timpul, dacă îți diversifici furnizorii și clienții vor cumpăra produse diferite de la tine și veniturile vor fi în creștere. 

Taxe dropshipping in Romania

Sursa foto: unsplash.com

Pentru că este o afacere, dropshipping-ul se supune legilor fiscale.
Asta înseamnă că se plătesc taxe dropshipping in Romania. 

În primul rând, pentru a desfășura o astfel de activitate este nevoie de înființarea unui SRL, exact ca în cazul oricărui magazin fizic sau online. Codul CAEN pentru dropshipping este 4791. 

Impozitul pe venit este de 1%- 3% în funcție dacă este plătit lunar sau trimestrial, iar TVA-ul este de 19%. Mai ai nevoie de un expert contabil pe care va trebui să îl plătești. Este de preferat să găsești pe cineva care are experiență în acest tip de afaceri. 

Apoi mai trebuie să ai în vedere faptul că dacă lucrezi cu străinătatea vei plăti taxe pentru conversia monedei. Vei avea de plată abonamentul pentru platforma de e-commerce unde ai magazinul și comision pe fiecare comandă tot către această platformă, plus comisionul procesatorului de plăți. Furnizorul ar putea percepe și el taxe de stocare și livrare. 

Dropshipping vs e-Commerce: Avantaje și Dezavantaje

Sursa foto: unsplash.com

Evident, fiecare dintre acțiuni are avantaje și dezavantaje. În funcție de ceea ce este mai potrivit ție, poți alege dintre cele două. 

AVANTAJE e-commerce

  • Ai control total asupra ambalării, livrării și calității produselor
  • Ai control asupra stocurilor
  • Poți crea produse unice

AVANTAJE dropshipping

  • Investiția inițială este minimă
  • Nu ai nevoie de spațiu de depozitare
  • Riscurile financiare sunt reduse
  • Transportul și ambalarea nu cad în sarcina ta
  • Poți lucra de oriunde dacă ai un laptop și acces la internet
  • Poți vinde orice fel de produse
  • Investești mai puțin pentru menținerea afacerii

DEZAVANTAJE e-commerce

  • Investiția inițială este mareRiscurile financiare sunt mai mari
  • Este nevoie de un spațiu de depozitare pentru care se plătesc utilități, chirie
  • Dacă ești producător este nevoie de un spațiu pentru asta
  • Timp pentru preluarea comenzilor, ambalare și livrare
  • Angajați pentru care plătești salarii

DEZAVANTAJE dropshipping

  • Calitatea produselor nu poate fi controlată
  • Competiția acerbă
  • Profitul este mai mic
  • Nu ai control asupra ambalării și livrări
  • Campaniile promoționale pot fi implementate foarte greu
  • Neactualizarea stocurilor în timp real influențează negativ relația cu clientul
  • Crearea unui brand este mai dificilă

5 Nișe profitabile pentru dropshipping

Sursa foto: freepick.com

Studiile arată că volumul și valoarea comenzilor online vor crește exponențial în anii următori. Asta înseamnă că se deschide piața pentru vânzarea online cam la orice fel de produse. Dacă vrei să începi o afacere dropshipping studiază bine înainte de a alege nișa. Informează-te care sunt produsele cele mai căutate și domeniul cel mai profitabil. Noi îți dăm câteva idei:

Îmbrăcăminte și încălțăminte

Este fără îndoială zona în care se fac cele mai multe comenzi online. Alege bine furnizorul cu care dorești să lucrezi. Și pentru a ieși puțin din zona generală te poți ”specializa”. Alege să vinzi tricouri personalizate, rochii sau haine pentru copii. Sau te poți îndrepta către un anumit gen: haine rock, hippie sau elegante. 

La fel poți face și în cazul încălțămintei: alege să vinzi bocanci, sandale sau cizme. Așa clienții care caută ceva specific vor găsi la tine.

Make-up și îngrijire personală

Aici femeile cheltuiesc milioane de euro anual, așa că este loc și pentru afacerea ta dropshipping. Găsește furnizori care vând produse de calitate. Nu fă rabat de la acest lucru, pentru că dacă o clientă este nemulțumită își va ”retrage” și prietenele și vei pierde enorm. 

Te poți specializa pe produse vegane sau nișate pe un anumit tip de cosmetice: pentru ochi, buze, ten, păr. 

Îngrijirea copiilor și/sau jucării

Bebeluși vor exista mereu și nevoie de tot felul de produse pentru îngrijirea lor, în consecință. Așa că un magazin care să comercializeze așa ceva va aduce profit. 

Adaugă și jucării în ofertă, iar părinții vor fi fericiți că găsesc tot ce au nevoie într-un singur loc. Din nou, dacă te vei axa pe jucării de lemn sau handmade sau găsești o altă nișă, vei fi special pe o piață plină de oferte.

Îngrijirea animalelor

Piața cu produse pentru animale este în continuă creștere. Este foarte simplu să comanzi așa ceva online, pentru că nu vorbim despre niște produse care trebuie încercate, ca în cazul hainelor sau a pantofilor. Așa că proprietarii de animale salvează o grămadă de timp făcând comanda online. Un magazin care să vândă astfel de produse este o idee bună. 

Produse pentru casă

Veselă, obiecte pentru aranjarea mesei, obiecte de decorative sau chiar electrocasnice mici și-ar putea găsi loc în magazinul tău online. Totul stă în diversitate. Dacă alegi această nișă, încearcă să promovezi produse cît mai variate, de la cele boho la cele elegante, clasice sau moderne. 

Dropshipping-ul este deci o afacere ce poate fi începută de oricine. Dacă se urmează pașii importanți rezultatul poate fi profitabil. Este nevoie de furnizori serioși, cu produse de calitate și care să ambaleze corect și exact cum le cereți. 

În rest, profitul va fi din ce în ce mai mare pe măsură ce crește experiența, dar și în funcție de cum funcționează marketing-ul pentru magazinul tău online. Cam astea ar fi ”cheile” succesului. Baftă!